Doğada&Ormanda Eğitim

Bilgi Kozası’nın Programında Neden Doğada Olma Var?

orman2Aslında doğada olmak Bilgi Kozası’nda hep vardı. Bilgi Kozası’nda her hava koşulunda mutlaka 1 saati bahçede geçiriyoruz. Hatta bahar aylarında bu süreç bazen tam güne kadar çıkabiliyor. Bu sene yavaş yavaş eklediğimiz orman gezilerini her hafta gideceğimiz bir rutine dönüştürmeye başladık. Kemerburgaz Bilgi Kozası yaz okulu programımızda haftada 3 gün, normal eğitim sürecimizde hem Kemerburgaz hem Etiler Bilgi Kozası‘nda  haftada bir gün çocukların 2 saat, her yaş grubunun ayrı ayrı mekanlarda ve ayrı zamanlarda ormanlarda bulunmasını sağlayacağız. “Ormana gidelim” deyince tabii “hadi gidelim” şeklinde olmuyor. Bizlerin, eğitimcilerin daha önceden risk analizi yaptığı, risklerin en aza indirildiği belirli bir alana gidiliyor. Ormanda ya da doğada eğitim yapabilmek için önce biz yöneticiler eğitim alıyoruz. Daha sonra ekibimize eğitim veriyoruz.

Neden Çocuklar Daha Fazla Doğal Ortamda Bulunmalı?

Bizim jenerasyon anne-babalar çoğunlukla sokakta oyun oynayarak büyüyen bir nesildik. Şimdi maalesef kendi çocuklarımızı sokakta yaşıtları ile oyun oynamasına izin veremiyoruz. Malum bir sürü sebepten dolayı dört duvar arasına hapsolmaktan dışarda oyun oynamanın önemini unuttuk maalesef… 6 yaşına kadar olan bütün çocukların en önemli hakkı OYUN OYNAMAK. Özgürce, kendisine gerçekten rehberlik eden, onun adına sorunlara göğüs germeyen, onun adına düşünmeyen ama onunla beraber düşünebilen, çözümler üretmeyen ama çözümler üretmesine yol gösteren rehberlerle beraber olmalı çocuklar. Çocuklara bir şey öğretmek zorunda hissediyor tüm yetişkinler ve eğitimciler kendilerini. Oysa öğretmek olmamalı hedef, edindirmek olmalı. Merak uyandırmak olmalı, heyecanlandırmak olmalı. Çocuklar yaşları itibari ile zaten çok meraklılar. Doğal yaşamının içinde keşfe çıkan çocuk, elleyen, dokunan, soran, araştıran çocuk, tahmininizden çok daha fazla deneyim ediniyor.

Çocuklar Doğada Ne Deneyim Elde Ediyorlar?

Doğal ortamda ve yapılandırılmamış orman ortamında daha fazla zaman geçiren çocukların; karşılaştıkları problemlerin çözümünde yaşıtlarına göre daha hızlı, daha yaratıcı, daha sabırlı oldukları gözlemlenmekte. Çocuklar ormanda oldukları sürede doğal yaşamın süreçlerini görüyor, günden güne, aydan aya, mevsim değişimlerini fark ediyorlar. Karşılaştıkları problemlerde kendisinin ve etrafının katkısını daha rahat fark ediyorlar. Mesela ormanda engebeli arazide devamlı düşen bir çocuk, bir süre sonra kendine bir dal edinip, yürürken çukurları dal ile bulabiliyor. Kendi kendine ihtiyacını fark ediyor ve çözüm bulmayı yaşıyor, deneyimliyor.

Doğal ortamda çocukların kazandıkları beceriler neler?

Sosyal-duygusal gelişim, takım çalışması, problem çözme, karşılıklı nezaket, empati, duygusal denge, risk değerlendirme, beden gücünü artırma, matematik, psikomotor gelişim, büyük kas motor, küçük kas motor geliştirme, vücut koordinasyonu, denge…. Aslında kısaca söylemeye çalıştığımız şey şu ki,
“DOĞADA BİR GÜN YETMEZ, KOZA’DA HER GÜN DOĞA!”